Cyfryzacja polskich przedsiębiorstw przebiega powoli, a na domiar złego jej tempo w ostatnim roku wyraźnie spadło. Podstawowe wykorzystanie technologii cyfrowych deklaruje zaledwie 40 proc. firm z segmentu MŚP, a zastosowanie rozwiązań bardziej zaawansowanych jest jeszcze rzadsze. Rozwiązaniem problemu, przynajmniej częściowym, mogą być proste platformy do zarządzania finansami i dokumentacją.
Cyfryzacja polskich przedsiębiorstw przebiega powoli, a na domiar złego jej tempo w ostatnim roku wyraźnie spadło. Podstawowe wykorzystanie technologii cyfrowych deklaruje zaledwie 40 proc. firm z segmentu MŚP, a zastosowanie rozwiązań bardziej zaawansowanych jest jeszcze rzadsze. Rozwiązaniem problemu, przynajmniej częściowym, mogą być proste platformy do zarządzania finansami i dokumentacją.
W przygotowanym przez Komisję Europejską Indeksie gospodarki i społeczeństwa cyfrowego (DESI 2022) Polska zajęła odległe 24 miejsce. Pod względem wykorzystania rozwiązań cyfrowych w firmach gorzej wypadły tylko Węgry, Bułgaria i Rumunia. Co gorsza, wskaźnik integracji rozwiązań IT w przedsiębiorstwach obniżył się w ostatnim roku z 25,9 do 22,9 punktów. Wyniki te mogą przeszkodzić w osiągnięciu celów określonych w unijnym dokumencie pt. Cyfrowy kompas. Zakłada on, że do roku 2030 podstawowy poziom cyfryzacji powinno osiągnąć przynajmniej 90 proc. europejskich firm.
Koszt, czas i utrudnienia
Przyczyn opóźnień w cyfryzacji jest przynajmniej kilka. Najbardziej istotne oczywiście są pieniądze, bo wielu firm z segmentu MŚP zwyczajnie nie stać na zakup zaawansowanych rozwiązań cyfrowych. Kosztowne jest zresztą nie tylko samo oprogramowanie, lecz również niezbędna infrastruktura oraz specjaliści IT. Przedsiębiorcy często niepokoją się także o przebieg procesu wdrożenia, który może wywołać opóźnienia produkcyjne lub doprowadzić do utraty cennych danych. Obawy te w wielu przypadkach nie mają jednak uzasadnienia.
Małe platformy dla małych firm
Niewielkie firmy nie zawsze potrzebują bowiem “dużych” programów, takich jak np. kompleksowe systemy ERP. Owszem, pozwalają one na obsługę wielu procesów (produkcja, logistyka, CRM, sprawy kadrowe czy księgowość), ale ich funkcjonalność często przekracza potrzeby podmiotów z sektora MŚP.
W wielu przypadkach w zupełności wystarczyć mogą proste platformy, umożliwiające zarządzanie finansami i dokumentacją firmową. Najważniejsze dla większości przedsiębiorstw są funkcje związane z podpisywaniem umów, płatnościami i obiegiem faktur. Codzienną pracę ułatwi też możliwość zdalnej weryfikacji kontrahentów oraz szybkiego dokonywania płatności, bez logowania się do systemu bankowego. Ważne jest również, aby aplikacja zapewniała księgowym swobodny dostęp do dokumentów przedsiębiorcy i była dostosowana do najnowszych przepisów - zarówno krajowych, jak i europejskich.
W firmach, które nadal pracują w oparciu o tradycyjną dokumentację papierową, wykorzystanie nawet najprostszych rozwiązań cyfrowych znacznie usprawni pracę i może stanowić pierwszy krok do wdrożenia bardziej zaawansowanych rozwiązań w przyszłości. W dłuższej perspektywie decydować będzie także o zwiększeniu przewagi konkurencyjnej.
Platforma Banqup ułatwia procesy księgowo-administracyjne w małych i średnich firmach, jest również bardzo pomocna dla freelancerów oraz osób wykonujących jednoosobową działalność gospodarczą. Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź, jak działa Banqup.