Stając przed wyborem finansowania służbowego auta, nie chcąc kupować za gotówkę, masz do dyspozycji różne opcje. Coraz mniej popularny jest kredyt, zyskuje zaś leasing i wynajem długoterminowy. Które rozwiązanie jest lepsze? Każde z nich ma swoje plusy i minusy. Wybór zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.
Stając przed wyborem finansowania służbowego auta, nie chcąc kupować za gotówkę, masz do dyspozycji różne opcje. Coraz mniej popularny jest kredyt, zyskuje zaś leasing i wynajem długoterminowy. Które rozwiązanie jest lepsze? Każde z nich ma swoje plusy i minusy. Wybór zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań.
Czym jest leasing?
Leasing jest bardzo wygodnym sposobem na finansowanie auta, ze względu na proste procedury jego przyznawania (szybsze niż w przypadku kredytu), szeroką dostępność i relatywnie niskie koszty. Jako przedsiębiorca, możesz odliczać koszty leasingu od podatku i nie zamrażasz kapitału własnego ani nie potrzebujesz zabezpieczeń. W leasing możesz wziąć nowe i używane auta, przy czym najczęściej są to samochody osobowe, ale istnieje także możliwość leasingu aut dostawczych typu bus do 3,5 tony. Na mocy umowy, leasingodawca przekazuje leasingobiorcy auto w użytkowanie, w zamian za opłatę rat leasingowych. To dobre rozwiązanie dla prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i szukających w miarę taniego środka transportu.
Jakie są koszty leasingu?
Na koszty leasingu składają się:
- wkład własny,
- równe, ustalone w umowie, raty,
- możliwość wykupu pojazdu przez leasingobiorcę po zakończeniu umowy.
Wysokość powyższych kosztów zależy od rodzaju auta, jego wieku, stanu technicznego, wyposażenia, okresu amortyzacji. Po stronie leasingobiorcy znajduje się ubezpieczenie auta, czyli opłata składek OC i AC, jak również koszty eksploatacji pojazdu.
Korzyści dla leasingobiorcy
Wybierając leasing, wliczysz go jako koszt uzyskania przychodu i tym samym zmniejszysz wartość podatku dochodowego i podatku VAT, należnych do zapłaty. Leasingodawca może również proponować dodatkowy pakiet korzyści takich, jak assistance, dodatkowe ubezpieczenia, karty paliwowe, elastyczny harmonogram spłat, odniesienie pierwotnej wartości auta do obcej waluty, co pozwala zabezpieczyć się przed ryzykiem kursowym. Koszty eksploatacyjne auta (wymiana opon, płynów, przeglądy etc.) również możesz zaliczyć w koszty uzyskania przychodu.
Leasing finansowy a leasing operacyjny
Zastanawiasz się, który rodzaj leasingu będzie najbardziej optymalny dla Twojej firmy? W przypadku leasingu operacyjnego, auto pozostaje własnością leasingodawcy, a leasingobiorca płaci ustalone w umowie raty. W tym przypadku możesz zaliczyć w koszty zarówno ratę, jak i podatek VAT. Przy leasingu operacyjnym nie musisz dokonywać odpisu amortyzacyjnego środka trwałego. Po zakończeniu umowy możesz wykupić samochód na własność.
Leasing finansowy (zwany kapitałowym lub inwestycyjnym), polega na tym, że przedmiot leasingu jest zapisany, jako środek trwały leasingobiorcy, czyli możesz dokonywać odpisów amortyzacyjnych. Rata jest w tym przypadku podzielona na część kapitałową i odsetkową. Rata kapitałowa to spłata wartości początkowej auta, zaś ratę odsetkową możesz zaliczyć w koszty uzyskania przychodu. Jako, że leasing finansowy jest uznawany za dostawę towaru, w tym przypadku podatek VAT musisz zapłacić z góry, przy podpisywaniu umowy leasingowej. Po zakończeniu umowy, wraz z zapłatą ostatniej raty, auto staje się własnością leasingobiorcy.
Na jaki czas możesz zawrzeć umowę leasingu?
Umowę leasingu operacyjnego możesz zawrzeć na okres minimum 40 proc. czasu amortyzacji środka trwałego, co średnio dla samochodu osobowego daje dwa lata. Przy leasingu finansowym umowę zawierasz na czas określony i ustalasz go indywidualnie z firmą leasingową.
Kiedy możesz skorzystać z leasingu i jakich dokumentów potrzebujesz?
Jeśli Twoja firma działa przynajmniej rok bez problemów finansowych, masz dobrą historię kredytowania, powinieneś gładko przejść procedurę przyznawania leasingu. Część firm skraca wymagany okres prowadzenia działalności dla takich branż, jak prawo czy medycyna.
W przypadku samochodu osobowego lub dostawczego procedura wnioskowania o leasingu jest uproszczona. Potrzebujesz następujących danych:
- NIP, REGON,
- dowód osobisty właściciela, współwłaścicieli, może być wymagany dowód współmałżonka (przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej, jawnej),
- wniosek leasingowy i zawarte w nim informacje o majątku i zobowiązaniach przedsiębiorcy.
Do standardowej procedury, oprócz wyżej wymienionych danych, potrzebujesz:
- bilansu i rachunku wyników
- zeznania PIT-36,
- zeznania CIT-8,
- oświadczenia o dochodzie i przychodzie (okres zależny od wymagań leasingodawcy),
- zaświadczeń o braku zaległości podatkowych w ZUS i US,
- opinii banku, w którym prowadzisz rachunek firmowy,
- oświadczeń majątkowych.
Co z ubezpieczeniem przy leasingu?
Jako leasingobiorca, masz obowiązek ubezpieczenia auta na warunkach określonych przez leasingodawcę. Dotyczy to leasingu operacyjnego, jak i finansowego. Firma leasingowa zwykle wymaga następujących warunków:
- stała suma ubezpieczenia, co oznacza, że suma ubezpieczenia z dnia zawarcia polisy jest taka sama przez cały rok ubezpieczenia,
- nieredukcyjna suma ubezpieczenia, co oznacza, że suma ubezpieczenia nie może być pomniejszana o wypłacone wcześniej odszkodowanie w ciągu roku ubezpieczenia,
- jednorazowa opłata składki, bez możliwości rozłożenia na raty,
- zniesienie amortyzacji (bez potrącania wartości zużycia części),
- brak udziałów własnych, franszyz redukcyjnych i integralnych, czyli w przypadku szkody ubezpieczyciel wypłaci całość odszkodowania,
- likwidacja szkody wyłącznie w serwisie ASO.
Ofertę ubezpieczenia zwykle otrzymasz od firmy leasingowej. Warto jednak porównać ją z ofertami dostępnymi na rynku, gdyż możesz znaleźć korzystniejszą. Firmy leasingowe mają czasem listę towarzystw, które akceptuje a za inne ubezpieczenie zewnętrzne może też naliczyć opłatę w wysokości kilkuset złotych. Pamiętaj też o okresie, w którym musisz zawrzeć kolejną polisę – bywa, że i 30 dni przed końcem trwania ubezpieczenia, zapis znajdziesz w umowie. Jeśli tego nie zrobisz, leasingodawca ubezpieczy auto na swoich warunkach, które będziesz musiał zaakceptować.
Czy warto mieć ubezpieczenie GAP?
Warto skorzystać z ubezpieczenia GAP, czyli ubezpieczenia w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży samochodu. W takim przypadku otrzymujesz kwotę rekompensującą straty finansowe związane z utratą pojazdu w czasie. Oznacza to, że kiedy auto straci na wartości to autocasco pokrywa wartość rynkową pojazdu, GAP zaś wypłaci różnicę między wartością z faktury a wartością rynkową pojazdu w chwili zdarzenia. Koszt ubezpieczenia GAP jest zwykle wliczony do rat leasingowych.
Na czym polega wynajem długoterminowy?
Jeśli jeździsz niewiele, nie masz czasu na serwisowanie auta, zależy Ci na jego wydajności i dostępności cały czas, nie chcesz go wykupywać po wygaśnięciu umowy to wynajem długoterminowy jest dla Ciebie. Wynajem długoterminowy samochodów jest bardziej korzystny, jeśli posiadasz kilka samochodów, gdyż w ramach umowy możesz otrzymać dodatkowe opcje takie, jak obsługa serwisowa. Różni się od leasingu tym, że nie ponosisz kosztów opłaty wstępnej. Istnieje co prawda tzw. czynsz inicjalny, ale w takim przypadku niższe są miesięczne raty. Jako najemca nie płacisz też ubezpieczenia OC i AC. W pakiecie możesz otrzymać wymianę opon i ich przechowywanie, jak również zastępczy samochód na czas naprawy. Umowę najmu podpiszesz na 12 do 60 miesięcy, a po jej zakończeniu możesz wykupić auto lub wynająć kolejne. W kwestiach podatkowych wynajem długoterminowy traktowany jest jak leasing operacyjny.
Co musisz zrobić, aby wynająć auto?
1. Wybierasz auto i pakiet, od którego zależy cena abonamentu.
2. Podpisujesz umowę i wpłacasz czynsz inicjalny, jeśli jest wymagany.
3. Odjeżdżasz wynajętym samochodem.
4. Co miesiąc opłacasz z góry abonament.
5. Po wygaśnięciu umowy oddajesz auto i wynajmujesz kolejne.
Warto pamiętać
1. Odpowiadasz za uszkodzenia auta – pokrywa je polisa AC lub płacisz za naprawę z własnej kieszeni.
2. Wyjeżdżając za granicę, musisz uzyskać zgodę od firmy wynajmującej i opłacić jej wydanie.
3. Za każdy dodatkowy kilometr poza ustalonym w umowie limitem, będzie naliczana opłata.
Koszty podatkowe leasingu auta
Leasing i wynajem długoterminowy są objęte limitem kwotowym!
Leasing operacyjny lub wynajem samochodu osobowego o wartości poniżej 150 tys. zł (spalinowy i hybryda) lub 225 tys. zł (elektryczny) - w koszty możesz zaliczyć całość opłat związanych z leasingiem lub wynajmem.
Leasing lub wynajem droższego niż powyższe kwoty, pojazdu - tu kosztem uzyskania przychodu będzie ta część czynszu inicjalnego i każdej raty, która proporcjonalnie do ceny auta nie przekracza 150 tys. zł (225 tys. jeśli jest to samochód elektryczny).
Wynajem długoterminowy – ranking na dzień 01.10.2021
https://enerad.pl/wynajem-dlugoterminowy/wynajem-dlugoterminowy-ranking-firm/
Porównywarka leasingu