Witaj na naszej stronie internetowej Banqup! My oraz strony trzecie wykorzystujemy pliki cookie na naszych stronach internetowych. Służą one do usprawnienia nawigacji po stronie, analizy jej użytkowania oraz wsparcia naszych działań marketingowych. Możesz przeczytać więcej na temat naszych plików cookie i zmienić swoje preferencje, klikając na „Zmień moje ustawienia”. Klikając na „Zaakceptuj wszystkie pliki cookie”, zgadzasz się na używanie wszystkich plików cookie, zgodnie z opisem w naszej Polityce prywatności i plików cookie.
Cyfryzacja

Jakie wydatki może wrzucać w koszty samozatrudniony?

September 22, 2021
10
minut czytania

Zaczynasz działalność gospodarczą i zakładasz jednoosobową firmę? Jesteś już przedsiębiorcą? Jako formę rozliczenia z fiskusem, wybrałeś zasady ogólne lub kartę podatkową? Na pewno zastanawiasz się, jakie wydatki może wrzucać w koszty samozatrudniony, aby zmniejszyć podstawę opodatkowania i odliczyć VAT. Niezależnie od tego, czy sam prowadzisz księgowość i wystawiasz faktury, czy korzystasz z usług profesjonalnego biura, jest to wiedza, którą warto posiadać.

Zaczynasz działalność gospodarczą i zakładasz jednoosobową firmę? Jesteś już przedsiębiorcą? Jako formę rozliczenia z fiskusem, wybrałeś zasady ogólne lub kartę podatkową? Na pewno zastanawiasz się, jakie wydatki może wrzucać w koszty samozatrudniony, aby zmniejszyć podstawę opodatkowania i odliczyć VAT. Niezależnie od tego, czy sam prowadzisz księgowość i wystawiasz faktury, czy korzystasz z usług profesjonalnego biura, jest to wiedza, którą warto posiadać.

Na co pozwala ustawa o podatku dochodowym?

Podstawą prawną do rozliczania kosztów firmowych jest art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mówiący, iż „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23”. 

Musisz potrafić wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionym kosztem, a osiągniętym z tego tytułu przychodem. Krótko mówiąc: wydatek musi być racjonalny i mieć bezpośrednie, jasne przełożenie na rodzaj prowadzonej przez Ciebie działalności. Produkt lub usługa, którą kupujesz, ma posłużyć do celów zawodowych i być narzędziem do osiągnięcia przychodu.

Typowe wydatki przedsiębiorcy, które możesz wrzucić w koszty

Warto pamiętać, że różne wydatki ponoszone są przez przedsiębiorcę w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Jest jednak lista wydatków, które ponosi właściciel firmy czy samozatrudniony, niezależnie od branży i które bez zbędnych dywagacji można wrzucać w koszty.

Wynajem lokalu biurowego­

Niezależnie czy wynajmujesz biuro na zewnątrz czy prowadzisz działalność w lokalu, w którym mieszkasz, w koszty zaliczysz wydatki na poniższe.

Pamiętaj, że w tym drugim przypadku musisz wskazać powierzchnię zajmowaną pod biuro i część wydatków zaliczyć w koszty proporcjonalnie. Są to:

- czynsz,

- media,

- internet,

- meble,

- akcesoria i materiały biurowe.

Zakup sprzętu elektronicznego i oprogramowania

Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności potrzebujesz zakupić sprzęt elektroniczny i oprogramowanie. Te wydatki również odliczysz:

 - komputer,

- drukarka,

- telefon,

- system operacyjny,

- MS Office;

- opłaty i rachunki za telefon.

Przykład: Kupujesz dwa laptopy. Jeden do celów zawodowych, drugi dla dziecka do nauki. Do kosztów firmowych zaliczasz jeden laptop, używany przez Ciebie. Oprogramowanie operacyjne lub pakiet Office również. Jeśli chodzi o programy specjalistyczne, możliwość zaliczenia ich w koszty zależy od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. I tak, jeśli jesteś grafikiem, zaliczysz w koszty np. oprogramowanie Photoshop lub Adobe Illustrator, jednak jeśli jesteś księgową to już nie będzie kosztem uzyskania przychodu. Jeśli wydatki na powyższy sprzęt i oprogramowanie przekroczą 10 tys. zł, podlegają amortyzacji.

Transport

Masz lub chcesz nabyć służbowy samochód? Korzystasz z usług carsharing albo transportu zbiorowego? W koszty uzyskania przychodu zaliczysz wydatki na:

 - zakup/leasing auta,

- zakup paliwa do firmowego auta,

- wynajem auta na minuty,

- bilety na transport publiczny,

- opłaty związane z umową leasingową: opłata wstępna, opłaty manipulacyjne, prowizje, raty leasingowe, koszty użytkowania leasingowanego przedmiotu (np. naprawy).

Uwaga! W przypadku, gdy wykorzystujesz samochód prywatny do działalności, musisz prowadzić tzw. kilometrówkę, czyli szczegółowo spisywać przebieg auta wykorzystywanego do celów zawodowych w danym miesiącu. Auto wpisane do ewidencji środków trwałych w Twojej firmie możesz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów przy pomocy tzw. odpisów amortyzacyjnych.

Opłaty i prowizje

Korzystając z usług księgowych i finansowych, następujące wydatki zaliczysz w koszty uzyskania przychodu:

- opłaty za prowadzenie firmowego rachunku bankowego,

- odsetki i prowizje za usługi faktoringowe,

- usługi księgowe.

Spotkania z klientami

Jeśli Twoja działalność wymaga bezpośrednich spotkań z klientami i partnerami biznesowymi, w koszty możesz zaliczyć wydatki na organizację i swój udział w wydarzeniach:

 - spotkania w biurze bądź wynajętym miejscu,

- targi i konferencje branżowe,

- wyjazdy służbowe.

Podnoszenie kwalifikacji

Będąc profesjonalistą, poszerzasz wiedzę i rozwijasz swoje kompetencje, dlatego w koszty zaliczysz następujące wydatki:

- kursy,

- szkolenia,

- opłaty za studia wyższe,

- literatura fachowa.

Promocja firmy

Chcąc dotrzeć do potencjalnych klientów i budować wizerunek firmy, potrzebujesz narzędzi do promocji, które to wydatki możesz odliczyć:

- reklama i PR,

- strona internetowa,

- wizytówki,

- ulotki.

Koszty zatrudniania pracowników

Będąc samozatrudnionym przedsiębiorcą, możesz zawierać umowy cywilno-prawne z innymi osobami czyli zatrudniać pracowników na podstawie: umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę – art. 2 Kodeksu pracy.  Jako pracodawca zobowiązany jesteś do stosowania odpowiednich przepisów Kodeksu pracy.  Zgodnie z rodzajem podpisanej umowy (o pracę, o dzieło, zlecenie) powinieneś też wypełniać obowiązki podatkowe i ubezpieczeniowe. Pamiętaj, że pracownik (jako osoba fizyczna) i pracodawca (jako przedsiębiorca) nie są to podmioty tożsame.  Na wynagrodzenie, poza podstawą, składają się koszty uzyskania przychodu, podatek oraz składki ZUS, płacone przez pracownika i pracodawcę w określonych przez przepisy wymiarach. Wynagrodzenia mogą być kosztem przedsiębiorcy tylko w przypadku, gdy zostały zapłacone. Dowody potwierdzające wypłatę to, w przypadku umów o pracę, lista płac, a przy umowie zlecenie lub o dzieło jest to rachunek.

Czego na pewno nie możesz zaliczyć w koszty, jako samozatrudniony?

Zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,  kosztami uzyskania przychodów nie są m.in.:

● zaliczka, jako, że nie ma charakteru ostatecznego;

● nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów;

● odsetek od własnego kapitału włożonego przez podatnika w źródło przychodów;

● podatku dochodowego, podatku od spadków i darowizn;

● grzywien i kar pieniężnych orzeczonych w postępowaniu karnym, karnym skarbowym, administracyjnym i w sprawach o wykroczenia oraz odsetek od tych grzywien i kar;

● kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

● naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).

Pełną listę wydatków, których odliczyć nie możesz, znajdziesz tutaj. 

Czy możesz wrzucić w koszty wydatki o charakterze osobistym?

Charakter prowadzonej działalności to kryterium decydujące o tym, czy koszt kwalifikowany jest jako wydatek firmowy lub osobisty. Niestety, nawet jeśli wydaje się, że wydatek osobisty ma pośredni związek z Twoją działalnością, to nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodu. Tych wydatków osobistych w koszty nie wrzucisz:

● ubezpieczenie na życie;

● pakiet medyczny i inne wydatki na ochronę zdrowia;

● okulary i soczewki;

● karnet na basen/siłownię;

● kurs językowy dla dziecka;

● dekoracje w mieszkaniu lub domu, w którym jednocześnie prowadzisz działalność;

● walizka i bagaż podróżny;

● ubezpieczenie na podróż. 

Przykład: Wykupujesz ubezpieczenie na życie. Jak sama nazwa wskazuje, ochrona ubezpieczeniowa obejmuje każdą chwilę twojego funkcjonowania, nie tylko czas, w którym pracujesz. Polisa nie stanowi więc kosztu uzyskania przychodu. Indywidualne interpretacje podatkowe wskazują w tej kwestii na wątpliwość przeznaczenia środków wypłaconych jako odszkodowanie, w razie wypadku przy pracy. Zwykle poszkodowany przeznacza te środki na leczenie lub rehabilitację, a nie na zabezpieczenie firmy. Jest to więc wydatek o charakterze osobistym. 

Przykład: Urządzasz nowe biuro lub gabinet. Musisz uważać na wartość posiadanych tam sprzętów, mebli czy dekoracji. Możesz postawić wygodną kanapę i stolik, przy których usiądziesz podczas spotkania z klientami i podać kawę w ładnych filiżankach. Niewskazana jest jednak, i z pewnością wzbudzi wątpliwości urzędnika, faktura opiewająca na kilkadziesiąt tysięcy złotych za metkę znanego projektanta. To samo dotyczy fotografii czy obrazów wieszanych na ścianach – Twoje ulubione dzieło sztuki sławnego pędzla będzie cieszyć oczy, jednak nie można tego wydatku zaliczyć w koszty uzyskania przychodu.

Wydatki a koszty w dobie pandemii

W związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 Ministerstwo Finansów opublikowało dokument, w którym znajdziesz, między innymi, wytyczne w sprawie zaliczania do kosztów firmowych wydatków na środki ochrony czyli maseczki, przyłbice i środki do dezynfekcji. Jeśli więc ponosisz takie wydatki, aby zapewnić bezpieczeństwo i higienę pracy w swojej działalności gospodarczej bądź wynikają one z odgórnych zaleceń instytucji przeciwdziałających zagrożeniu epidemicznemu, wydatki te są kosztem uzyskania przychodów.

Czy i jak możesz odliczyć VAT?

Jeśli jesteś czynnym podatnikiem VAT i dokonujesz zakupów, związanych z Twoją działalnością gospodarczą, możesz skorzystać z prawa do obniżenia podatku VAT od sprzedaży. Jest to kwestia bardzo złożona i istnieje tutaj wiele wyjątków. Każdorazowo więc, skonsultuj się z księgową, aby ustalić, czy na pewno możesz taki wydatek odliczyć od VAT.

Zapamiętaj!

Podsumowując: aby poniesiony wydatek mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

● został poniesiony przez podatnika;

● pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

● poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;

● nie jest kosztem wymienionym w art. 23 ust. 1 ustawy;

● jest definitywny czyli bezzwrotny;

● został udokumentowany we właściwy sposób (rachunek VAT, faktura, faktura bez VAT, faktura zaliczkowa).

Przepisy określające, jak należy dokumentować koszty uzyskania przychodów, reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.

To Ty, jako przedsiębiorca, decydujesz, co jest potrzebne w prowadzonej przez Ciebie działalności. Pamiętaj jednak, że może to nie być oczywiste dla urzędnika skarbowego. Żeby rozwiać wątpliwości i spać spokojnie, masz prawo wystąpić z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji, która, w momencie potencjalnej kontroli, będzie stanowić podstawę zaliczenia danego wydatku w koszty uzyskania przychodu.  

Zacznij korzystać z Banqup

Zacznij używać Banqup