Uruchomienie w Polsce Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zdejmie z przedsiębiorców uciążliwy i często kosztowny obowiązek samodzielnej archiwizacji dokumentów księgowych. Na czym dokładnie będą polegać zmiany wprowadzone przez KSeF?
Uruchomienie w Polsce Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zdejmie z przedsiębiorców uciążliwy i często kosztowny obowiązek samodzielnej archiwizacji dokumentów księgowych. Na czym dokładnie będą polegać zmiany wprowadzone przez KSeF?
Zasady i czas przechowywania faktur określa obecnie artykuł 112 Ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowi on, że dokument księgowy musi być archiwizowany do chwili przedawnienia zobowiązania podatkowego. W praktyce (zgodnie z literą Ordynacji podatkowej) oznacza to 5 lat, licząc od ostatniego dnia roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności należnego podatku.
Dla dużych firm, które każdego roku wystawiają tysiące faktur, obowiązek archiwizacyjny jest sporym problemem logistycznym i organizacyjnym. W przypadku dokumentów przechowywanych w formie cyfrowej, wymaga on bowiem od przedsiębiorców posiadania niezbędnej infrastruktury informatycznej. Jeszcze gorzej jest z tradycyjnymi fakturami papierowymi, których archiwizacja wiąże się z koniecznością posiadania dodatkowych powierzchni biurowych lub magazynowych. Wszystko to naraża przedsiębiorcę na dodatkowe koszty. Sytuację ma jednak zmienić wprowadzenie w Polsce KSeF.
Archiwizacja faktur - co zmieni KSeF?
Jednym z ułatwień, jakie ma wprowadzić dla firm Krajowy System e-Faktur, ma być prawie całkowite zniesienie obowiązku przechowywania dokumentów księgowych. Faktury przesyłane do systemu będą w nim automatycznie archiwizowane przez 10 lat, czyli dłużej, niż wymagają tego obecne przepisy. Urzędnicy skarbowi, księgowi i przedsiębiorcy będą mieć przez cały ten okres dostęp do dokumentów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Faktury w KSeF będą też multiplikowane i zapisywane w kopiach zapasowych. Rozwiąże to częsty w firmach problem zagubienia lub uszkodzenia dokumentów księgowych i zwolni przedsiębiorców z konieczności wystawiania ich duplikatów.
Wyjątek stanowić będą dokumenty o dłuższym okresie przedawnienia zobowiązania podatkowego. Wspomniana już Ustawa o podatku od towarów i usług mówi, że w ich przypadku, po upływie 10 lat, podatnik zobowiązany będzie do samodzielnego przechowywania faktur ustrukturyzowanych poza KSeF.
KSeF - vademecum przedsiębiorcy
Chcesz wiedzieć więcej? Nasi eksperci stworzyli vademecum dla przedsiębiorców przygotowujących się do wprowadzenia nowego systemu. Znajdziesz w nim odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące KSeF.