Witaj na naszej stronie internetowej Banqup! My oraz strony trzecie wykorzystujemy pliki cookie na naszych stronach internetowych. Służą one do usprawnienia nawigacji po stronie, analizy jej użytkowania oraz wsparcia naszych działań marketingowych. Możesz przeczytać więcej na temat naszych plików cookie i zmienić swoje preferencje, klikając na „Zmień moje ustawienia”. Klikając na „Zaakceptuj wszystkie pliki cookie”, zgadzasz się na używanie wszystkich plików cookie, zgodnie z opisem w naszej Polityce prywatności i plików cookie.
Samouczek

Co zrobić w przypadku awarii KSeF?

April 27, 2023
4
minut czytania

W 2024 r. wprowadzony zostanie w Polsce obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to oznaczać, że jedynym obowiązującym formatem dokumentów księgowych stanie się tzw. faktura ustrukturyzowana, istniejąca wyłącznie w formie elektronicznej. Co jednak w przypadku, gdy dojdzie do awarii systemu i wystawienie faktury stanie się niemożliwe?

W 2024 r. wprowadzony zostanie w Polsce obowiązek korzystania z  Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to oznaczać, że jedynym obowiązującym formatem dokumentów księgowych stanie się tzw. faktura ustrukturyzowana, istniejąca wyłącznie w formie elektronicznej. Co jednak w przypadku, gdy dojdzie do awarii systemu i wystawienie faktury stanie się niemożliwe?      


Pracujące nad przepisami dot. KSeF Ministerstwo Finansów przewidziało sytuację, w której (z powodu awarii lub aktualizacji systemu) wystawianie faktur stanie się niemożliwe. W takiej sytuacji podatnik będzie mógł wystawić dokument offline, korzystając z takiego samego wzoru faktury ustrukturyzowanej, jaki obowiązuje podczas normalnego korzystania z KSeF. Wypełniony wzór będzie traktowany jak pełnoprawna faktura, którą przekazać trzeba będzie nabywcy.

Kluczowe znaczenie podczas awarii mieć będzie jednak data wystawienia faktury określona w polu P_1. Zgodnie z art. 106na ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli data wystawienia faktury będzie inna niż data jej przesłania do KSeF, faktura zostanie uznana za wystawioną z chwilą jej przekazania do systemu.

Awaria KSeF. Skąd się o niej dowiemy?
Zgodnie z treścią art. 106ne Ustawy o podatku od towarów i usług, informacje o awariach i przerwach w dostępie do KSeF zamieszczane będą w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Obecnie znajdziemy je na stronie Krajowej Administracji Skarbowej w zakładce “Komunikaty”.     

Dodatkowo ma też zostać udostępniony niezależny od KSeF interfejs, którego rolą będzie informowanie o awariach systemu. Będzie go można zintegrować z komercyjnym oprogramowaniem wykorzystywanym do obsługi KSeF, takim jak np. Banqup. Interfejs pozwoli przedsiębiorcom i księgowym na bieżąco sprawdzać stan systemu i dowiedzieć o wystąpieniu awarii oraz jej usunięciu.

KSeF i awarie po stronie podatnika
A co w przypadku, gdy zawiedzie program księgowy wykorzystywany przez przedsiębiorcę? W takiej sytuacji ustawodawca przewidział możliwość wystawienia faktur offline poza KSeF. Taki dokument trzeba będzie jednak przesłać do systemu następnego dnia roboczego po usunięciu usterki.

Niezawodny program do wystawiania faktur w KSeF

Faktury ustrukturyzowane, zgodne z KSeF wystawiać będzie można przy pomocy narzędzi udostępnionych przez Ministerstwo Finansów, a także za pośrednictwem 

komercyjnych programów finansowo-księgowych, takich jak Banqup. Aplikacja jest dostosowana do obowiązujących przepisów, umożliwia fakturowanie, płatności oraz 
swobodną wymianę dokumentów między biurem księgowym a przedsiębiorcą. Wystawione w niej faktury są przesyłane do KSeF przez interfejs API.   


KSeF - vademecum przedsiębiorcy

Chcesz wiedzieć więcej? Nasi eksperci stworzyli vademecum dla przedsiębiorców przygotowujących się do wprowadzenia nowego systemu. Znajdziesz w nim odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące KSeF. 

Pobierz vademecum przedsiębiorcy

Zacznij korzystać z Banqup

Zacznij używać Banqup