Witaj na naszej stronie internetowej Banqup! My oraz strony trzecie wykorzystujemy pliki cookie na naszych stronach internetowych. Służą one do usprawnienia nawigacji po stronie, analizy jej użytkowania oraz wsparcia naszych działań marketingowych. Możesz przeczytać więcej na temat naszych plików cookie i zmienić swoje preferencje, klikając na „Zmień moje ustawienia”. Klikając na „Zaakceptuj wszystkie pliki cookie”, zgadzasz się na używanie wszystkich plików cookie, zgodnie z opisem w naszej Polityce prywatności i plików cookie.

Czym jest faktura ustrukturyzowana?

Co to jest faktura ustrukturyzowana?

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, faktura ustrukturyzowana jest dokumentem elektronicznym, wystawionym przy użyciu KSeF, zapisanym w ustalonym formacie i mającym określoną formę. Faktura ustrukturyzowana zbudowana jest wg. schematu, pozwalającego na przetwarzanie i odczytywanie m.in. takich informacji, jak:

data sprzedaży
data wystawienia faktury
kwota należności
dane kontrahentów

Kto będzie wystawiać faktury ustrukturyzowane?

Faktury ustrukturyzowane w KSeF wystawić będzie mógł każdy przedsiębiorca, a także osoba (podmiot), który uzyska od przedsiębiorcy upoważnienie - np. księgowy lub inny pracownik, biuro rachunkowe, biuro księgowe etc.

Listę osób i podmiotów uprawnionych do korzystania z KSeF trzeba będzie zgłosić do naczelnika urzędu skarbowego, korzystając z druku ZAW-FA. Z obowiązku tego zwolnieni będą przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą i samodzielnie wystawiający faktury ustrukturyzowane.

Jak długo faktury będą przechowywane w KSeF?

Elektroniczne faktury będą w systemie przechowywane przez okres 10 lat, multiplikowane i zapisywane w kopiach zapasowych. Dostęp do nich będzie możliwy 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Wyjątek stanowić będą dokumenty o dłuższym okresie przedawnienia zobowiązania podatkowego. Ustawa o podatku od towarów i usług mówi, że w ich przypadku, po upływie 10 lat, podatnik zobowiązany będzie do samodzielnego przechowywania faktur ustrukturyzowanych poza KSeF.

Jakie kary będą grozić za niewystawienie faktury  w KSeF?

Przepisy dotyczące KSeF zakładają, że przedsiębiorcy mogą narazić się na konsekwencje prawno-skarbowe jeśli:

wystawią fakturę poza KSeF,

wystawią fakturę niezgodną z udostępnionym wzorem,

nie prześlą faktury do KSeF w terminie.

wystawią fakturę bez wykazania podatku

W trzech pierwszych przypadkach naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł wydać decyzję o nałożeniu kary wynoszącej do 100% wysokości podatku wskazanego w zakwestionowanej fakturze. Jeśli natomiast wystawca w ogóle pominie w fakturze wartość podatku, przepisy przewidują karę w wysokości do 18,7% kwoty zobowiązania. Karę wpłacić trzeba będzie na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 14 dni od daty doręczenia decyzji o jej nałożeniu.  

Team discussing while looking at a laptop screen
Colleagues discussing something while pointing at a laptop

Co zrobić w przypadku awarii KSeF?

Jeśli z powodu awarii lub aktualizacji KSeF wystawianie faktur stanie się niemożliwe, podatnik będzie mógł wystawić dokument offline, korzystając z takiego samego wzoru faktury ustrukturyzowanej, jaki obowiązuje podczas normalnego korzystania z systemu. Wypełniony wzór będzie traktowany jak pełnoprawna faktura, którą przekazać trzeba będzie nabywcy.

Kluczowe znaczenie podczas awarii mieć będzie  data wystawienia faktury określona w polu P_1. Zgodnie z art. 106na ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli data wystawienia faktury będzie inna niż data jej przesłania do KSeF, faktura zostanie uznana za wystawioną z chwilą jej przekazania do systemu.

Informacje o awariach i przerwach w dostępie do KSeF zamieszczane będą w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Obecnie znajdziemy je na stronie Krajowej Administracji Skarbowej w zakładce “Komunikaty”. Dodatkowo ma też zostać udostępniony niezależny od KSeF interfejs, którego rolą będzie informowanie o awariach. Będzie go można zintegrować z komercyjnym oprogramowaniem wykorzystywanym do obsługi KSeF, takim jak np. Banqup. Interfejs pozwoli przedsiębiorcom i księgowym na bieżąco sprawdzać stan systemu i dowiedzieć o wystąpieniu awarii oraz jej usunięciu.

W przypadku, gdy zawiedzie program księgowy wykorzystywany przez przedsiębiorcę, ustawodawca przewidział możliwość wystawienia faktur offline poza KSeF. Taki dokument trzeba będzie jednak przesłać do systemu następnego dnia roboczego po usunięciu usterki.